Catatan

Tunjukkan catatan dari November, 2011

Kisah Malam Pertama, yang Dahsyat!

Assalamualaikum
Untuk semua , Pada suatu masa kita pasti di risik Pertunangan sejak azali
Di hujung hidup nanti Berlangsungnya perkahwinan dengan maut Hantarannya sakit dan nazak Tamu bertandang menghadiahkan esok tangisan
Pengantin di mandikan Di pakaikan baju yang cantik putih bersih Wangian gaharu dan cendana Keranda di jadi kan pelamin Pengantin bersanding sendirian
Di arak keliling kampung Berkompangkan azan dan kalimah kudus Akad nikahnya bacaan talkin Berwalikan liang lahad
Bersaksikan batu-batu nisan Siraman air mawar Keluarga terdekat menepung tawar Tiba masa pengantin menunggu sendirian
Malam pertama bersama kekasih Di kamar bertilamkan tanah Dan dia menuntut janji Sucikah kita tatkala berpadu?
Pernahkah taubat sepanjang hayat? Engkau terkubur bersama dosa-dosa

Iklan: Tahfiz Profesional Maahad Tahfiz Negeri Pahang 2012

Imej
Untuk makluman, Permohonan atas talian (ONLINE) dibuka bermula hari ini, 17-27 November 2011. Sebarang pertanyaan sila hubungi : TEL : 09-534 3333

Perhatian kepada PEMOHON. Berikut adalah dokumen-dokumen yang perlu dihantar dan disahkan :-
i. Salinan keputusan Peperiksaan UPSR & Peperiksaan lain yang berkaitan
ii.Salinan Kad Pengenalan PEMOHON, BAPA/PENJAGA & IBU
iii.Salinan sijil kelahiran PEMOHON, BAPA/PENJAGA & IBU
iv.Salinan SLIP GAJI/PENYATA PENDAPATAN BAPA/PENJAGA & IBU
v. Gambar berukuran PASPORT



Untuk permohonan, daftar online di laman web rasmi MTNP.

Lirik: Ukhuwwah Fillah

Imej
Kau tempuhi ranjau perjuangan Kau hadapi dengan penuh tabah Namun hati dibalut kesunyian Keseorangan meniti haluan
Ooooo..... Kerana cintakan Yang Esa Kini kita dipertemukan Pautan kasih dalam rahmat-Nya Tersimpul indah persahabatan ini
Kadang terguris tika bersama Mengajar erti sebuah persahabatan Mengenal makna menyemai ukhuwwah Pahit dan manis dirasa bersama
#: 'Kan terbinalah ukhuwah fillah Pabila iman subur di jiwa Iringan doa dan harapan Bekalan meraih cinta hakiki
Oh indahnya pabila semua kerana-Nya
Hanya takdir bisa menentukan Jalinan ini apa 'kan terhenti Namun hakikat pada-Mu Tuhan Moga dikekalkan ukhuwwah fillah Agar bersemi selamanya Agar bersemi... selamanya.

Teka-teki Matematik : Tempoh Kelajuan

Imej
ALLAH telah mengurniakan akal kepada manusia. Akal perlu dijaga sebagaimana agama, nyawa, harta dan keturunan perlu dijaga. Di sini saya ingin mengajak sahabat semua untuk mengasah akal sebentar.



SOALANNYA:

Seorang lelaki memandu dengan kelajuan 90Km/j. Apabila menyedari dia kelewatan, dia memecut dengan kelajuan 110Km/j. Dia tiba di lokasi selepas 4 jam perjalanan. Jarak perjalanan yang ditempuh ialah 395Km/j.

Persoalannya, berapa tempoh masa dia memandu dengan kelajuan 90Km/j dan berapa pula tempoh masa dia memandu dengan kelajuan 110Km/j?

----------------------------
P/s: Jawapan yang betul tidak dijanjikan hadiah. :)

Fenomena Ustaz Azhar Idrus

Imej
Ustaz Azhar Idrus. Sesiapa yang tak kenal nama ni, maknanya dia bukan kaki kuliah atau paling koman pun boleh kata dia tu tak tahu perkembangan semasa.

Ustaz Azhar Idrus ni saya kenal waktu semester 1, waktu tu belum menjadi fenomena lagi. Ketika itu, Ustaz Azhar Idrus a.k.a UAI terkenal di sekitar Terengganu dan Kuantan sahaja. Saya belajar di Maahad Tahfiz Negeri Pahang yang terletak di Kuantan.

Kuliah rakaman pertama beliau yang saya tonton diadakan di Balok. Video tu senior saya yang pasang. Dia berkesempatan hadir kuliah UAI beberapa kali sebelum itu.

Rasa kagum dengan UAI ini sejak kuliah pertama beliau, beliau sangat santai dan penjelasannya difahami. Kuliah beliau memuaskan hati hampir semua golongan samada ahli ilmu atau orang awam, orang tua atau muda, lelaki atau perempuan. Kadang-kadang UAI menyelitkan lawak2 bersahaja.

Ramai yang menyangka bahawa UAI ini lepasan pondok, rupanya sangkaan itu meleset. Saya pernah tonton video sejarah hidup UAI. UAI pernah mengajar benda lag…

Pembongkaran Konspirasi Ekonomi Dunia Masa Kini - Sheikh Imran Husein

Imej
Maahad Tahfiz Negeri Pahang akan mengadakan ceramah berkaitan Konspirasi Ekonomi Dunia Masa Kini pada 18 NOV 2011 (JUMAAT) di Dewan Auditorium MTNP selepas Maghrib.


Ceramah akan disampaikan oleh tokoh pembongkar konspirasi akhir zaman terkenal, Sheikh Imran Husein dari Trinidad. Beliau dilahirkan di sebuah pulau yang sering diangkat ke layar perak Hollywood iaitu Pulau Caribbean. Kini berumur 69 tahun. Berkelulusan daripada Univ Karachi, India dan Univ Al-Azhar, Mesir.


Beliau pernah bekerja dengan Kementerian Hubungan Luar Trinidad sebagai Pegawai Perkhidmatan Luar Negara.



Kemudian, beliau beberapa kali memegang jawatan penting dalam badan-badan bebas di peringkat antarabangsa antaranya Pengarah Pengajian Islam bagi Joint Committee of Muslim Organizations of Greater New York. Beliau juga turut menyertai banyak sesi-sesi pendebatan antara agama sebagai mewakili penganut Islam di USA. Di samping itu, beliau pernah menjadi imam di Masjid Dar al-Quran di Long Island, NY.
Beliau telah menulis …

Peluang Belajar di Saudi dalam bidang profesional dan agama

Imej
Hari ini Maahad Tahfiz Negeri Pahang didatangi oleh tetamu istimewa dari Saudi Arabia, salah seorang rektor Univ Imam Muhammad, Prof Sulaiman. Beliau dalam rangka kerja menghadiri Konvensyen Pengajian Islam Tinggi Antarabangsa di Kompleks Yayasan Pahang. Sempena itu, Maahad Tahfiz berbesar hati menjemput beliau untuk mempromosikan Univ Imam Muhammad kepada para pelajar.


Universiti Imam Muhammad terletak di Riyadh, ibu negara bagi Saudi.Ianya menyediakan pengajian di bidang agama dan pengajian bidang profesional kepada semua pelajar dari semua negara kecuali dalam bidag perubatan. Bidang perubatan hanya untuk pelajar tempatan Saudi.Semua pelajar automatik mendapat biasiswa kerajaan Saudi sebagaimana yang ditawarkan oleh mana-mana universiti di Saudi. Saudi merupakan satu-satunya negara yang menawarkan biasiswa kepada semua pelajar tempatan dan pelajar dari luar Saudi.Butiran bantuan biasiswa adalah seperti berikut:Elaun bulanan bernilai RS1000. RS1 = RM0.83 lebih kurang. Jadi, pandai-pa…

Sembelihan Cara Islam - Kenapa Industri Halal Mendapat Sambutan Daripada Non-Muslim?

Imej
"Saya mohon Dr mengutarakan kelebihan sembelihan cara Islam sempena ibadah qurban yang baru kita jalani beberapa hari lepas, kerana hari ini kita dapat lihat industri halal semakin mendapat sambutan dari non-Muslim. Apa hebatnya sembelihan cara Islam?" soal saya kepada Dr. Danial Zainal Abidin pada sesi soal jawab dalam program Dirayah Al-Quran II di Maahad Tahfiz Negeri Pahang kelmarin.


_________________________________________________






Pernahkah anda saksikan lembu, kerbau, unta atau kambing disembelih? Alhamdulillah saya pernah saksikan sendiri beberapa kali, dan insya-ALLAH jika ALLAH izinkan saya memasang azam untuk menyembelih sendiri suatu hari nanti. Paling tidak pun seekor kambing. :)



Rabu lepas, Maahad Tahfiz Negeri Pahang telah menganjurkan program Gotong-royong Qurban Perdana 1432H. 4 ekor lembu telah ditumbangkan - cukuplah dengan bilangan pelajar yang tidak berapa ramai. Program ini sedikit sebanyak memberi pendedahan kepada para pelajar tentang sembelihan.


Soalan d…

Uwais Al-Qarni, Menjadi Sebutan Penduduk Langit

Imej
Pada zaman Nabi Muhammad S.A.W, ada seorang pemuda bermata biru, rambutnya merah, pundaknya lapang panjang, berpenampilan cukup tampan. Kulitnya kemerah-merahan. Dagunya menempel di dada kerana selalu melihat pada tempat sujudnya. Tangan kanannya menumpang pada tangan kirinya. Ahli membaca al-Quran dan selalu menangis, pakaiannya hanya dua helai dan sudah kusut yang satu untuk penutup badan dan yang satunya digunakannya sebagai selendang. Tiada orang yang menghiraukan, tidak terkenal dalam kalangan manusia,namun sangat terkenal di antara penduduk langit.

Saya Malu Nak Jadi Baik

Imej
"Aku dah tak suci lagi. Aku banyak dosa. Terlanjur dah dengan berapa orang lelaki dah. Zina tu dulu perkara biasa bagi aku sebab aku couple bukan dengan seorang lelaki je. Tapi sekarang aku menyesal. Aku rasa aku teruk sangat! Aku nak jadi lebih baik tapi aku malu. Aku selamanya tak akan jadi baik. Dosa-dosa lalu terus menghantui hidup aku. Aku rasa diri ini jijik dan teramat kotor," "Aku ini nak kata budak jahat, tak adalah jahat sangat cuma nakal tu adalah sikit-sikit. Itu mungkin kerana terikut perangai kawan-kawan. Mengusik dan menyakat orang kerja biasa. Tapi sebenarnya jauh di sudut hati aku, aku nak jadi lebih baik tapi aku malu. Nanti apa yang kawan-kawan aku kata. Aku dah pernah sekali ajak mereka solat berjemaah dan pergi dengar ceramah tapi aku dipandang pelik. Aku rasa susah sangat. Aku terhimpit," "Aku solat cukup lima waktu sehari. Puasa pun Alhamdulillah. Nak kata bab tutup aurat, aku lepaslah agaknya. Tapi aku rasa aku ini tak cukup baik. Bila ak…

Cabaran Menulis

Imej
Ada seseorang mencadangkan saya menulis untuk cari side income. Tulis cerpen, puisi atau sebarang karya tulisan dan hantarkan kepada DBP untuk dapat royalti...

Masalahnya, diri ini tidak punya semangat yang kuat untuk jadi penulis hebat. Memang ada cita-cita ingin jadi penulis hebat, di samping dapat menyampaikan sesuatu yang bersarang dalam kepala. Kadang-kadang pernah cuba untuk menulis, tapi biasanya hangat-hangat tahi ayam. Selepas tulis satu entri, tak tulis dah entri lain... :-P

Bilakah agaknya saya dapat semangat untuk menulis? Harapnya galakan tadi menjadi sedikit sebanyak penyuntik semangat. Terima kasih bagi semangat... :)
Azam! Akan semakin aktif menulis. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Binaan yang hebat bermula dengan seketul bata!

Huffaz Voice - Laungan Jihad

Imej
Dilarik tembok besar China Hadir segerombolan perwira Putera puteri bersatu tenaga Menghadapi musuh yang durjana
Merentasi denai dan muara Bertunjangkan azam yang membara Usaha jaya disemai di jiwa Kelak hidup kita diredhai-Nya
Maruah Islam harus dibela Tatkala sinarnya meniti usia Janji Tuhan pasti terlaksana Menanti insan berdarjat mulia
Laungan syahadah bergema membakar semangat jihad Berjihad membawa risalah yang amat bermakna Jalinkan ukhuwwah sesama insan dan seagama Agar syiar Islam dijulang di serata dunia
Marilah bersama berganding tenaga Membasmi segala sifat yang tercela Ingatlah bahawa Tuhan menjanjikan Ingatlah bahawa Tuhan menjanjikan
Islam pasti jaya Islam pasti jaya Islam pasti… Islam pasti… Islam pasti… Jaya

صلوات بدر العين

Imej
صلى لله على محمد صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم
يا آل بيت رسول الله حبوكمو فرض من الله في القرآن أنزله يكفيكمو من عظيم الفخر أنكمو من لم يصل عليه لا صلاة له
رسول الله... يا من تعزز بالدنيا وزينتها الدهر يأتي على المبني والباني فمن يكن عزه الدننيا وزينتها فعزه عن قليل زائل فان
يا من تعزز بالدنيا وزينتها الدهر يأتي على المبني والباني فاعلم بأن كنوز الأرض من ذهب فاجعل كنوزك من بر وإحسان
صلوا على خير العباد لتبلغوا نيل المراد صلوا على حبيبنا المصطفى