Catatan

Perjalanan Menuju Impian - Jutawan Internet in making

Imej
Alhamdulillah bisnes makin maju. Hehe. Bisnes apa tu?

Tiba-tiba terjebak pula dalam bisnes internet. Tak pernah-pernah pasang impian untuk jadi seorang web developer.

Sekarang dah ada beberapa syarikat minta buatkan laman web untuk syarikat mereka. Almaklumlah di zaman yang serba canggih ini, mana-mana bisnes yang tidak ada laman web sendiri, mereka sudah hilang 70% daripada prospek mereka.

Apa tidaknya. Kalau tanpa internet, prospek pelanggan mereka hanyalah dalam lingkungan kejiranan dan penempatan mereka sahaja. Tetapi dengan internet, mereka boleh melebarkan sayap mereka ke seluruh dunia.

Macamana boleh tiba-tiba terlibat dengan bisnes bina laman web ni?

Semuanya bermula dengan kursus ko-kurikulum Pembangunan Laman Maya yang saya masuk sewaktu di Tahun 1 USIM. Dari situ tercetus minat. Tapi hanya minat-minat sahaja. Saya ni memang suka explore benda-benda yang baru. Tapi kemudian cepat jugalah hilang minatnya.

Actually, sikap begini tak bagus. Betul kita akan cepat belajar banyak…

Tukar Tayar Baru MyVi SXi

Imej
Fuhh, tayar sudah mahu kena tukar. Tayar belakang sudah kembang-kembang bengkak-bengkak.

Bahana hari-hari jalan ikut jalan lori, tayar keretaku mahu ditukar. Kena tukar juga kalau tak malang yang menimpa.

Ingat! Malang tak berbau. Ada sejenis malang sahaja yang berbau iaitu...?? Hehe.

Ok, kali ni tukar tayar depan sahaja sebab tayar belakang masih boleh guna, walaupun hakikatnya teruk juga. Tapi dah kekeringan wang, apa boleh buat.

Sebelum pergi tukar tayar, Google dulu kedai mana ok dan dapat review yang meyakinkan. Jadi selepas operasi Google, maka terpilihlah "Kedai Tayar Temin" di Temin, Jerantut Pahang. Kedai ini diusahakan oleh seorang lelaki Bumiputera.

Bukan tak mahu ke kedai Cina, tapi orang kata:
Kalau nak servis murah, pergi kedai melayu. Kalau nak barang murah, pergi kedai Cina. Ok, nampak tak hak keadilan samarata kat situ? Hehe.

Saya ambil tayar saiz 14 jenama  sebab itu yang sesuai dan biasa untuk Perodua MyVi. Percuma kepala tiub.

Berapa RM bayaran untuk kal…

Pengenalan Bay' Al-'Inah

Imej
Kontrak Yang Digunakan Antara kontrak-kontrak asas yang digunakan dalam bay' al-'inah adalah: Bay' Al-Wadi'ahAl-Bay' bi Thamanin Ajil / Deferred payment saleAl-Wa'd / Promise Proses Proses bagi menjalankan bay' al-'inah sangat mudah difahami. Berikut adalah contoh pelaksanaan bay' al-'inah:
Pelanggan memohon kepada bank untuk membeli satu barang dan berjanji akan menjualnya kembali. (Proses permohonan)Bank menjual satu komoditi kepada Pelanggan A dengan harga RM10 ribu secara ansuran. (Kontrak 1)Selepas beberapa ketika (boleh jadi beberapa saat), pelanggan menjual balik komiditi tadi kepada bank dengan harga yang lebih murah (bay' al-wadi'ah) e.g. RM8 ribu secara tunai kepada bank. (Kontrak 2)Pelanggan membayar hutang kepada bank secara ansuran bulanan. (Proses pembayaran) Kesannya: Pelanggan berhutang kepada bank sebanyak RM10 ribu hasil jualan komoditi daripada bank kepada Pelanggan (Kontrak 1).Pelanggan dapat wang tunai RM8 ribu yang di…

Kontrak-kontrak yang Terpakai Dalam Produk Kewangan Konvensional dan Islam

Imej
Pelbagai produk kewangan Islam telah wujud sekarang ini. Hampir kesemua produk yang wujud itu menyerupai produk kewangan konvensional dari segi rupa dan fungsi, tetapi hakikatnya ia sangat berbeza dari segi struktur dan kesan-kesannya.

Perbezaan itu wujud kerana kontrak-kontrak yang terpakai adalah berbeza antara produk Islamik dan produk konvensional.
Produk Kewangan Konvensional Dalam produk kewangan konvensional, kontrak yang terpakai adalah pinjaman (loan). Prosesnya adalah bank memberi pinjam wang kepada peminjam (pelanggan), lalu peminjam perlu membayar semula pinjaman secara ansuran bulanan (monthly installment) dengan jumlah pinjaman asal berserta faedah (interest).

Menurut Islam (bahkan menurut ajaran agama samawi yang lain i.e. Yahudi dan Kristian), faedah (bayaran lebih) yang dikenakan ke atas pinjaman adalah satu bentuk riba. Dalam bahasa arab dan istilah fiqh, riba jenis ini digelar riba al-fadhl (ربا الفضل).
Produk Kewangan Islam Berbeza dengan produk kewangan konvensio…

Khidmat Mengajar Alquran dan/atau Bahasa Arab di Jerantut

Imej
Saya merupakan lepasan diploma Maahad Tahfiz Negeri Pahang (2009-2012) dan
pelajar Sarjana Muda Fiqh dan Fatwa Universiti Sains Islam Malaysia
(2012-sekarang).

Saya sedang dalam cuti semester (Julai-Ogos).

Saya menawarkan perkhidmatan mengajar al-Quran dan/atau Bahasa Arab bagi
sesiapa yang berminat.

AL-QURAN:
- Iqra'
- Tajwid
- Tilawah
- Hafazan

BAHASA ARAB:
- Nahwu
- Sorof
- Balaghah
- PMR/SPM/STAM/dan lain-lain.

Saya menetap di FELDA Kota Gelanggi 1 (rumah mertua) / di Jengka 17 (rumah mak
abah kandung). Saya sedia untuk mengajar di kawasan berhampiran.

Bayaran boleh dirunding (selepas diambil kira kos). Insya-Allah kita sama-sama
beroleh manfaat.

Sesiapa berminat boleh hubungi saya di no 0145102864 (SMS/Whatsapp).

Terima kasih.

Khabarkan Padaku Tentang Islam

Khabarkan padaku,Bagaimana menjadi muslim tanpa solat?Bagaimana menjadi muslim tanpa puasa, haji dan zakat?Bagaimana menjadi hamba Allah TANPA TAAT?
Penyerahan diri ini,Menuntut seribu kewajipan,Yang tak akan mampu ditunai,Kecuali dengan penuh keikhlasan.
Ikhlas menjadi muslim.Bukan kerana warisan ibu ayah,Bukan jua kerana diikat adat masyarakat,Bukan kerana apa-apa,Tetapi kerana pasak kefahaman yang kukuh.Yang tak mudah runtuh, tetap kukuh dalam tubuh.
Islam itu haq!Islam itu benar!Nyatakan kebenaran mu itu.Syahadah itulah kesaksianmu,bahawa... La ilaha illa allah!muhammadur rasulullah!Tiada tuhan yang PATUT DISEMBAH melainkan Allah,dan nabi muhammad itu utusan Allah.
Kesaksianmu itu manifestasi keyakinan,keyakinan yang tidak ada ragu padanya,walau sekelumit atau lebih kecil daripada itu.
Barulah absah di sisi Tuhan kesaksianmu itu.
Jika tidak,Khabarkan padaku,Apalah erti islammu itu.

Ashraf Misran26.12.2013, Jengka.

Aris Ariwatan - Permaidani

Rimbun dan redup kasihMuKau tempat ku berpayungDi manakah lagi dapat ku rebahkanRasa gundah ini
Nun Kau teguh di sanaPengasih dan penyayangPun ku masih terlekaMeneguk ihsanMuWalau ku sedari
Oh... nyamannyaBila diperlukan rinduMuMengimbaulah sentosa
Bentangkan ku permaidaniDari baldu berwarna putihMoga tak ku terasakanCubaan yang ku galas iniKepada Mu titiankuHijrahkanlah diri ini–––––––––––––––––––––––––Entahlah apa yang aku rasa malam ni.Selepas balik dari Kuliah maghrib di Masjid Lama Rantau Perintis, aku rasa banyaknya dosa yang aku buat.
Sampai di rumah, aku belek satu buku berkaitan ekonomi Islam. Tiada mood. Mungkin hati aku memberontak minta diisi.Sudah lama aku tak isi hati aku dengan peringatan-peringatan. Aku lebih suka memberi makan pada aqal dan minda, hinggakan jiwa tak terisi.
Aku sedar hati aku terasa kosong. Tapi entah kenapa macam tiada usaha untuk aku imbangi antara makanan akal dan makanan rohani.
Malam ni, aku pasang lagu-lagu yang ada dalam iPad aku sambil cuba lelapkan…