Catatan

Lamanya! Apa nak buat lama sangat?

Imej
LAMA ATAU SEKEJAP?

Hidup ini tak lama, isilah ia dengan kebaikan.

"60 tahun tak lama ke?", mula la ada orang pertikai. "Zaman muda sekali je... enjoy la...".
Lama atau sebentar itu adalah sesuatu yang bersifat nisbi. Kalau makan nasik lemak ambik masa sejam, ianya dikira 'lama'. Tetapi kalau melancong ke Jepun dalam masa sehari, ianya dikira 'sebentar' atau 'sekejap'.

Orang yang hatinya dipenuhi cahaya iman, akan lihat kehidupan di dunia ni sekejap sahaja. Sebab apa? Sebab mereka menisbikan / menyandarkan / membandingkan kehidupan di dunia ini dengan kehidupan di akhirat.

Tapi kalau mereka yang cintakan dunia, kehidupan di dunia ini dirasakan lama dan seolah-olahnya kekal selamanya. Maka mereka pun menikmati dunia ini sepuasnya, dengan menyangka bahawa masih sempat untuk bertaubat sebelum mati... KERANA disangka nyawanya masih lama boleh bertahan.



P/s: Jika kita rasakan solat 5 minit itu lama, maka masih ada cinta dunia dalam diri.



KITA ENJOY!
&…

Rezeki : Nikmatkah atau Istidraj?

Imej
Rezeki adalah 'apa yang memberi manfaat kepada kita'. Kalau ikur puak mu'tazilah, rezeki adalah apa yang kita miliki.

Kadang2 kita jangka sesuatu itu milik kita maka ia rezeki kita. Tapi kita tersilap, manfaat harta milik kita itu dinikmati oleh orang lain. Mungkin kita jangka makanan itu rezeki kita, lalu kita pun tadah dan tatkala nak disuap tertumpahlah ia, maka ia menjadi rezeki ayam.

Kadang2, dah suap, tak dapat masuk perut sebab sangkut kat anak tekak lalu tersedak, maka bukan juga rezeki kita.

Kadang2, dah telan, masuk perut pun. Tetiba, rasa muak lalu termuntah. Perut kosong semula. Bukan juga rezeki kita.

Jadi, contoh-contoh ini menolak takrif mu'tazilah tadi.

Sebenarnya, diri ini rasa banyak sangat nikmat yang ALLAH bagi. Dari lahir sehingga ke saat ini, terasa sangat bertuah. Hidup dalam keluarga yang agak senang, dilayan sebagai seorang manusia, kadang-kadang dijulang-julang. Adakah ini memang ALLAH nak kurniakan kepada diri atau ALLAH nak lekakan diri ini…

Gunakan Lafaz "Salam"?

Assalamualaikum...

Ada sahabat bertanya, "betul ke tak boleh beri salam dengan 'salam' sahaja? sebab bawa maksud yang tak baik." Beliau berdalilkan ayat
وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما... yang bermaksud,
"dan apabila orang jahil berkata2 dengannya, maka mereka berkata "salam"..."Iye ke macam tu..? Ditambah lagi katanya ada ustaz terkenal kata macam tu. Kata ustaz tu, lafaz salam tu memberi penghinaan kepada orang jahil itu...

Jadi saya tertanya-tanya adakah lafaz ma'rifah (dengan alif lam) berbeza makna dengan lafaz nakirah (tanpa alif lam) ?


Sepanjang saya belajar ilmu bahasa arab dari segi nahu, sorof dan balaghah, tiada perbahasan semacam itu. Yang ada hanyalah berbeza maksud dengan sebab beza baris, tambah huruf atau kurangkan huruf. Kalau tambah alif dan lam, tidak dikira sebab fungsi alif lam hanyalah untuk me-ma'rifah-kan lafaz nakirah.

Siapa boleh jawab tolong jawab? Lagipun bukan ke ada ayat quran kata:
وتحيتهم فيها سلامyang bermaksu…

Kalut Sangat!

Imej
Cepat2...! Siapa lambat tak dapat!


Berbondong-bondong manusia 'melawat' pasaraya-pasaraya setiap kali ada sale, terutamanya kaum wanita. Maka, sang suami pun terpaksalah menuruti langkah para isteri membeli-belah. Anak-anak pun seolah-olah hilang tali untuk bergantung,dek sebab ibunya sedang sibuk membeli-belah.

Year-End-Sale (YES) kembali lagi. Gudang-gudang perabot dan pakaian serta pasaraya-pasaraya mula menurunkan harga untuk menghabiskan stok tahun ini. Maka terpampanglah di surat khabar, tv, dan merata-merata tentang penurunan harga ini.

Manusia mula berebut-rebut. Untuk memastikan tidak kelewatan. Jika tidak, kerugian nanti.

Teingat saya ketika di sepuluh hari terakhir Ramadhan yang lalu, begitulah suasananya. Masjid-masjid kian kosong. Manusia berebut-rebut ke pasaraya.

Mengapa ya? Tidakkah mereka dapat melihat ganjaran pahala? Apa yang nampak adalah turun harga, 70%, 80%, 90%. Mujur tiada diskaun 100% (kalau ada, beritahu saya di mana..hehe.) Sedangkan sepuluh hari t…

Dahsyatnya Qiamullail: Tips Bangun Malam

Imej
Saya sekarang sedang menyiapkan tesis bagi mendapat sijil Diploma. Tajuknya adalah berkaitan keperibadian pendakwah. Antara sifat pendakwah adalah rajin bangun malam. Untuk itu, saya ingin mengajak semua rakan dakwah untuk melazimi diri dengan ibadah ini. Memandangkan ianya adalah satu perkara yang berat, maka saya ingin berkongsi tips-tips bangun malam untuk beribadah. Tips-tips ini mengambil kira aspek persediaan jasmani dan rohani:


________________________






Menurut Syeikh Muhammad Solih al-Munajjid, terdapat beberapa faktor penting yang dilihat boleh membantu umat Islam untuk bangun bagi melakukan solat di tengah malam seperti di bawah ini:

1. Ikhlas kepada Allah dalam setiap tindakan yang dilakukan bagi meraih keredaan-Nya, iaitu melakukan solat malam dengan merahsiakannya daripada pengetahuan orang ramai, ia bertujuan supaya tidak ada rasa riak dalam diri.

2. Hendaklah bagi orang yang melakukan solat malam itu mempunyai perasaan dalaman, bahawa Allah SWT menjemputnya untuk bangun di t…

Penjelasan tentang BIDAAH dan permasalahannya oleh Ustaz Azhar Idrus

Imej
Assalamualaikum Warahmatullah.

PENDAHULUAN

Permasalah bidaah-membidaah dan sesat-menyesatkan di dalam masyarakat Islam kini amatlah parah dan berbahaya sekali. Masalah seperti ini timbul semula dengan membawakan kembali persoalan-persoalan khilafiyah yang telah sekian lama dibahaskan dan diselesaikan oleh para ulama muktabar terdahulu. Golongan yang sewenang-wenangnya membidaah ini cuba menafsirkan nas-nas dari al-Quran dan hadis Rasulullah S.A.W. dengan hawa nafsu sendiri sehingga pelbagai tafsiran yang tidak munasabah diperolehi. Maka kucar-kacirlah masyarakat Islam dengan pembawakan golongan ini yang kononnya berjuang untuk membersihkan perkara-perkara bidaah.

Keadaan menjadi semakin parah apabila isu ini dipandang sebagai isu besar yang perlu diperdebatkan sehingga mereka lupa dan alpa akan isu-isu yang lebih besar untuk kemaslahatan umat Islam sejagat. Ini semua berpunca daripada kesalahan mereka dalam memahami maksud bidaah sesat dalam ertikata yang sebenarnya. Semoga ulasan dan pe…

Kisah Malam Pertama, yang Dahsyat!

Assalamualaikum
Untuk semua , Pada suatu masa kita pasti di risik Pertunangan sejak azali
Di hujung hidup nanti Berlangsungnya perkahwinan dengan maut Hantarannya sakit dan nazak Tamu bertandang menghadiahkan esok tangisan
Pengantin di mandikan Di pakaikan baju yang cantik putih bersih Wangian gaharu dan cendana Keranda di jadi kan pelamin Pengantin bersanding sendirian
Di arak keliling kampung Berkompangkan azan dan kalimah kudus Akad nikahnya bacaan talkin Berwalikan liang lahad
Bersaksikan batu-batu nisan Siraman air mawar Keluarga terdekat menepung tawar Tiba masa pengantin menunggu sendirian
Malam pertama bersama kekasih Di kamar bertilamkan tanah Dan dia menuntut janji Sucikah kita tatkala berpadu?
Pernahkah taubat sepanjang hayat? Engkau terkubur bersama dosa-dosa